Kuva kertoo
Oppiaineet: äidinkieli, kuvataide, historia, ympäristöoppi
Kohderyhmä: varhaiskasvatus, esiopetus, alakoulu
Laaja-alainen osaaminen: Ajattelu ja oppiminen, Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, Monilukutaito, Osallistuminen ja vaikuttaminen
Tässä tehtävässä tehdään tarinoita kuvien pohjalta sadutus-menetelmää soveltaen.
Sadutus-menetelmässä saduttaja kirjaa ylös kertojan/kertojien kertomuksen sana- ja äännetarkasti. Kun kertomus on valmis, saduttaja lukee sen ääneen ja kysyy, haluaako kertoja/kertojat tehdä siihen muutoksia. Puhtaassa sadutuksessa ei ennakoida, eikä ohjailla kertomuksen suuntaa, mutta tässä tehtävässä kertomuksen pohjana käytetään kuvaa.
“Kerro tarina kuvasta, juuri sellainen kuin haluat. Minä kirjoitan sen muistiin sana sanalta, niin kuin sinä sen kerrot. Kun tarina on valmis minä luen sen sinulle, jotta voit korjata sen sitä, mikäli haluat.”
Tehtävä:
Lapset valitsevat oman kuntansa verkkonäyttelystä valokuvan, josta haluavat kertoa. Kuvaa tarkastellaan hetki yhdessä ja aloitetaan sadutus. Lopuksi lapset saavat omat tarinansa itselleen.
Kertomus voi olla:
- Yhden lapsen oma kertomus, jolloin saduttajana toimii ryhmän opettaja tai muu aikuinen. Isommat, kirjoitustaitoiset lapset voivat saduttaa toisiaan pareittain.
- Ryhmän yhteinen kertomus, jossa lapset lisäävät tarinaan sanoja tai lauseita vuorotellen opettajan (tai muun aikuisen) toimiessa saduttajana.
Alla esivalittuja kuvia tehtävään. Halutessanne voitte valita mitä tahansa kuvia saranat.fi-verkkonäyttelyistä. Kuvia voi tulostaa lapsille valittaviksi. Kunnan nimea klikkaamalla pääset kunnan verkkonäyttelyiden aloitussivulle, kuvaa klikkaamalla suoraan kuvan omalle sivulle.
Ideoita tehtävän jatkotyöstöön:
- Tarinasta/tarinoista pieni näytelmä, nukketeatteriesitys, kuunnelma, laulu tai tanssi.
- Tulostettujen kuvien muokkaus värittäen ja/tai kollaasitekniikalla esim. aikakausilehdistä leikaten ja liimaten.
- Kirjoittakaa tarina(t) puhtaaksi koneella ja liittäkää mukaan tarinan pohjana oleva kuva lapsille kotiin vietäväksi. Jos ryhmän kaikki lapset ovat tehneet omat tarinat, niistä voi koostaa kirjasen (mikäli lapset antavat luvan luovuttaa omat tarinansa myös muille).